Aká je budúcnosť firmy Volkswagen po kauze Dieselgate?
Škandál Dieselgate sa prvýkrát objavil v septembri 2015, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia vydala Volkswagenu oznámenie o porušení zákona, pretože našla dôkazy o tom, že tieto autá nedodržujú predpisy ohľadne čistoty ovzdušia. Prečo k tejto situácii došlo a ako vyzerá budúcnosť pre automobilku Volkswagen?
Dieselgate: Čo sa vlastne stalo?
Pred siedmimi rokmi došlo k jednej z najväčších afér zo sveta automobilov, ktorý značne pošliapal vybudovanú reputáciu Volkswagenu. Ukázalo sa, že spoločnosť vo svojom sídle vo Wolfsburgu prevádzkovala prísne tajné testovacie pracovisko, ktoré bolo okrem niekoľkých zamestnancov spoločnosti neprístupné. Inžinieri tam testovali softvér, určený na podvádzanie pri emisných skúškach. Išlo o závažný trestný čin, ktorého následky na seba nenechali dlho čakať. Oxid dusičitý je totiž znečisťujúca látka, ktorá podľa presvedčivých vedeckých dôkazov ohrozuje zdravie ľudí. Súvisí napríklad s ochoreniami dýchacích ciest a srdca.
Okrem toho, že firma musela zaplatiť tridsať až štyridsať miliárd eur, súd vydal rozsudok na odňatie slobody Jamesa Lianga o dĺžke štyridsať mesiacov. Tento zamestnanec sa podieľal na masívnom podvode, ako vedúci oddelenia pre dieselové motory spoločnosti Volkswagen. Oliver Schmidt – ďalší vedúci oddelenia pre dodržiavanie predpisov v USA sa priznal k obvineniam zo sprisahania a porušenia amerického zákona o čistote ovzdušia. Bol odsúdený na sedem rokov a dostal pokutu štyristotisíc dolárov.
V súvislosti s kauzou Dieselgate boli pošpinení aj ďalší výrobcovia automobilov, ale žiaden z nich v takom rozsahu ako Volkswagen. Celý aféra odhalila nezrovnalosti medzi oficiálne schválenými údajmi o emisiách a skutočnou jazdou. Netrvalo dlho a predajné čísla tejto svetovo známej značky dramaticky klesli. Do kauzy Dieselgate sa zaplietol dokonca aj Ford, ktorého model Mondeo bol v Nemecku vyšetrovaný.
Aká je budúcnosť automobilky Volkswagen?
Volkswagen doplatil za svoje nečisté praktiky ako v Európe, tak aj v USA. Avšak práve v Amerike musel od zákazníkov tieto vozidlá odkúpiť naspäť. Náklady sa navýšili aj na logistike, šrotovnom, či oprave technického stavu, aby autá prešli emisnými normami. A čo urobili díleri s “odsúdenými“ autami, ktoré sa nachádzali v skladoch? Zatiaľ čo pred pár rokmi bola idea nechať si nepoužiteľné auto na sklade považovaná za nelogickú, v súčasnosti tomu nie je celkom tak. Nedávno totiž Volkswagen uviedol na trh opravené vozidlá v podobe elektromobilov.
Hoci elektrifikované autá boli vyrobené pred niekoľkými rokmi, kvôli afére Dieselgate sa na nich takmer vôbec nejazdilo. Na druhú stranu tento ekologický upgrade vyzdvihol cenu automobilov až do absurdných výšok. Ide o akúsi dopravnú anomáliu, kedy ojazdené auto stojí viac, než čisto nové. Nie je nezvyčajné, keď v USA natrafíte na vozidlo, ktoré stojí aj cez sedemdesiattritisíc dolárov. Na druhú stranu ide o šikovný krok zo strany výrobcu, pretože dopyt po ekologických vozidlách neustále rastie. Aj dnes má verejnosť záujem o rôzne modely, ako je napríklad Volkswagen Golf, Passat, Polo, Touran a mnohé ďalšie. V konečnom dôsledku je možné vidieť, že kauza Dieselgate má dohru aj po siedmych rokoch. Miliardové sankcie sú síce vysoko nepríjemnou záležitosťou, avšak po náprave svojich chýb sa spoločnosť stále teší veľkej klientele.